Peter Svarre
Den Perfekte Storm

Strategimodellen

Tilbage til Organisationsanalyse

Den legende virksomhed

Som vi har set i bogens femte kapitel om kommunikation i den perfekte storm, handler kommunikation i de deportaliserede medier om, at man får sine kunder til at tale om virksomhedens produkter, men også at man selv deltager i denne samtale. Hvis du producerer højinvolveringsprodukter, som dine kunder har lyst til at tale om, vil kunderne helt sikkert også brænde for at komme til at tale med dine produktspecialister om, hvordan specialisterne selv bruger produktet. Selvom brugerne har taget magten over kommunikationen, har de stadig respekt for og lytter til de produktspecialister, som faktisk har udviklet produkterne, og som oven i købet bruger dem selv.

Problemet for mange virksomheder er, at industrisamfundet adskilte produktion og forbrug i en sådan grad, at medarbejdere i en virksomhed ikke nødvendigvis selv anvender virksomhedens produkter eller føler nogen speciel stolthed over at bruge produkterne. Og virksomhedens ledelse har traditionelt heller ikke lagt nogen speciel værdi i, at medarbejderne aktivt brugte virksomhedens produkter, fordi markedsføringen af produkterne jo blev varetaget af den professionelle marketingafdeling.

Men virksomheder, der aktivt ønsker at være til stede i de deportaliserede medier, bliver nødt til at se på deres medarbejderes brug af produkterne med nye øjne. Når virksomheden bliver transparent og er til stede i de deportaliserede medier, er det alfa og omega, at virksomhedens medarbejdere brænder for produkterne, bruger produkterne og er i stand til at deltage i samtalen om produkterne. Den transparente virksomhed er nødt til at udvikle en legende kultur, hvor produkter ikke bare er nogle, man producerer og skubber ud ad døren, men tværtimod er nogle, man bruger, anvender og taler om med virksomhedens kunder.

Michiel de Boer er produktudvikler på det finansielle community for aktiehandel Zecco.com. Men Michiel er ikke én af den slags produktudviklere, der sidder i en mørk kælder og udtænker nye og hemmelige idéer for, hvordan Zecco.com kan blive bedre. Michiel har sin egen profil på Zecco.com, hvor han deler sine aktiehandler med alle de andre tusinder af medlemmer på sitet. På Michiels profil kan man se, hvilke aktier han har investeret i, hvordan det er gået med hans handler, og hvad hans venner skriver til ham om hans handler. Michiel er produktudvikleren bag Zecco.com, men han er samtidig én af sitets mest aktive brugere, hvilket betyder, at Michiel hele tiden er til stede i den samtale, som foregår blandt brugerne på Zecco.com. Michiel de Boer er en legende medarbejder, som har forstået, at den transparente virksomhed bedst møder sine kunder ansigt til ansigt på de platforme, hvor kunderne bruger og taler om virksomhedens produkter.

Men man behøver ikke at være en virksomhed i øjet af den perfekte storm for at kunne udvikle en legende kultur i virksomheden.

Søren Kruse Lilleøre er Global Project Manager i Novo Nordisk i sin arbejdstid, men i størstedelen af sin fritid løber han – og han løber meget langt! Søren løber ekstreme langdistanceløb over hele verden, hvilket vil sige, at han stiller op til den slags løb, hvor man løber seks dage igennem en ørken, og hvor den daglige distance kommer op på en dobbelt maraton. Ud over at være ansat i Novo Nordisk og være langdistanceløber er Søren også type 1-diabetiker, hvilket betyder, at han dagligt skal tage insulininjektioner for at kontrollere sit blodsukker.

Da Søren skulle løbe Marathon de Sables, som er et 254 kilometer langt løb igennem den marokkanske del af Sahara, valgte Novo Nordisk at gå ind og sponsorere Sørens blog Runningwithdiabetes.com. På bloggen fortalte Søren om sine forberedelser til løbet, lagde billeder og videoer op og sendte Twitter-beskeder om sine daglige tanker. Da Søren er ansat af Novo Nordisk, måtte han naturligvis ikke reklamere for Novo Nordisks produkter, men i kraft af at Søren var diabetiker og i øvrigt var sponsoreret af Novo Nordisk, behøvede han ikke sige noget om produkterne for, at folk alligevel forstod budskabet: at man kunne udrette fantastiske bedrifter som diabetiker, når man blot sørgede for at kontrollere sit blodsukker med de rette produkter.

Eksemplet med Søren Lilleøre viser, at selv traditionelle virksomheder som Novo Nordisk, der er omfattet af skrappe lovgivningsbegrænsninger, kan udvikle en legende kultur, hvor medarbejderne bliver en aktiv del af samtalen om, hvordan man bruger virksomhedens produkter.


Organisatoriske konsekvenser af den legende virksomhed:

  • Virksomheden skal give medarbejderne optimal adgang til at bruge de nyeste og bedste produkter.
  • Virksomheden skal motivere medarbejderne til at bruge produkterne i deres dagligdag.
  • Virksomheden skal hjælpe medarbejderne med at tale om deres brug af produkterne i de deportaliserede medier (via blogs, sociale netværk, eller hvad der nu er relevant).
  • Virksomheden skal udvikle en kultur for at anvende deportaliserede medier, så medarbejderne naturligt lærer at agere i disse medier på virksomhedens vegne.