Strategimodellen
Tilbage til modellen
1) Forretningskoncepter
Når man har valgt strategisk retning, er det tid til at omsætte
strategien til konkrete koncepter. Arbejder man med eksterne
bureauer eller med interne forretningsudviklere, kan det anbefales,
at man bruger analysen og strategien fra denne model til
at skrive et udførligt brief, der tydeligt udstikker rammerne for
de forretningsmæssige koncepter. Et gennemtænkt brief er
uvurderligt for den kreative proces, fordi denne slags processer
typisk foregår bedst inden for klart definerede rammer. Desuden
vil et brief også gøre det nemmere efterfølgende at vurdere,
om de nye forretningskoncepter lever op til virksomhedens
strategiske målsætninger for den perfekte storm.
Tjekliste til udvikling af forretningskoncepter
Når man arbejder med kreative processer for udvikling af koncepter,
kan det være nyttigt at have en tjekliste af potentielle
idéer for at sætte skub i tankerne. Jeg har haft gode erfaringer
med at bruge denne slags tjeklister i workshops og brainstormprocesser,
hvor man udviklede digitale forretnings- og kommunikationskoncepter.
Brug derfor den følgende tjekliste som et arbejdspapir i de
kreative processer. Idéerne stikker i mange forskellige retninger,
og flere af idéerne er decideret modstridende. Det er derfor
vigtigt, at man ikke anvender denne tjekliste uden at have fuldstændig
styr på den overordnede strategi.
- Digitalisér virksomhedens produkter.
- Digitalisér dele af virksomhedens produkter.
- Skab nye digitale produkter.
- Skab digitale produkter, som understøtter eller forbedrer
brugen af virksomhedens fysiske produkter. - Skab koblinger mellem virksomhedens fysiske og digitale
produkter (QR-koder, webadresser etc.). - Gør det nemt for brugerne at kopiere (stjæle) virksomhedens
produkter. - Gør virksomhedens produkter gratis, hvis marginalomkostningerne
tillader det (og tjen penge andetsteds). - Gør dele af dit produkt gratis, eller skab nye digitale gratis
produkter. - Bliv en aggregator. Glem stoltheden over dine egne produkter
og dit eget indhold, og bliv til gengæld den samlende
portal for hele dit marked. - Bliv en specialist. Det er nemmere at tjene penge på unika
omkring et specialprodukt. - Giv brugerne mulighed for at customisere virksomhedens
produkter. - Giv brugerne mulighed for at kommentere virksomhedens
produkter. - Giv brugerne mulighed for at bedømme virksomhedens
produkter. - Giv brugerne mulighed for at anbefale virksomhedens produkter.
- Giv brugerne mulighed for at dele med deres netværk, når
de bruger virksomhedens produkter. - Giv brugerne mulighed for at forbedre virksomhedens produkter.
- Giv brugerne mulighed for at skabe virksomhedens produkter.
- Skab et community rundt omkring virksomhedens produkter
eller produktområde. - Skab ambassadører, og brug dem til at forbedre virksomhedens
produkter. - Udvisk grænsen mellem kunder og medarbejdere. Skab
eventuelt en gruppe af kundemedarbejdere – folk, som er
tæt knyttet til virksomheden, men som ikke er lønnede. - Integrer sociale netværk ind i virksomhedens produkter, så
kunderne kan have deres netværk med, når de bruger eller
taler om virksomhedens produkter. - Deportalisér virksomhedens strategi. Har virksomheden
spændende indhold, så sørg for, at det ikke kun lever på
websiden men også der, hvor kunderne kommer i deres digitale
dagligdag.