Peter Svarre
Den Perfekte Storm

Kommentarer fra folk der læser bogen

I slutningen af hvert kapitel af Den Perfekte Storm er der mulighed for at kommentere det enkelte kapitel. Man kan enten kommentere via sin mobiltelefon, via twitter eller via denne side. Her på siden kan du læse folks kommentarer og evt. kommentere disse kommentarer.

    skriv kommentar
    18. November, 2012
    Kenneth Boa
    Kommentarer til hele bogen

    Jeg er dybt imponeret af bogen, syntes den kommer rigtig godt omkring. Dog har jeg en enkelt torn.
    Hvad med virksomheder der tilbyder digitale produkter med lav til meget lav marginalomkostning, men med ekstrem høj initial omkostning?
    Jeg tolker bogen til at en sådan virksomhed bør placeres i Den perfekte storms øje. Men hvor skal omsætningen komme fra til at forrente den ekstrem høje initial omkostning.
    Eksempel på en sådan virksomhed kunne være en mobil operatør der har invisteret milliarder i licenser og endnu flere milliarder i opbygning af netværket.

    Kommentarer til kommentaren

    1.
    December 22, 2012 at 14:49:31 pm, Mango said:
    c5 vad he4rligt att du skriver se5 fint om det som kan ke4nnas som tabu.Vi har ju prtaat om det att jag upplevde se5 ff6r snart 30 e5r sen ockse5 !Kram fre5n mamma Eva
    1.
    July 02, 2015 at 13:45:15 pm, Char said:
    It's about time sooemne wrote about this.
    2.
    November 19, 2012 at 12:43:19 pm, admin said:
    Hej Kenneth, Det er ret skarpt observeret. Det er nemlig lige præcis det punkt, hvor økonomisk teori er en lille smule uklar. Pointen er, at man skal vælge om man betragter virksomheden på lang eller kort sigt (i økonomisk forstand). På lang sigt betragter man initielle omkostninger som "sunk" costs - altså omkostninger, som man ikke kan få tilbage, og som man derfor ikke bør forholde sig til. På den lange bane, skal man altså udelukkende kigge på marginalomkostningerne (hvilket er det, som jeg gør i bogen). På den korte bane bliver det dog mere kompliceret, for her skal man nemlig tage højde for startomkostninger, som naturligvis skal tjenes hjem igen. Og som du skriver, kan det ofte være tilfældet for digitale virksomheder, der kan have rigtig høje startomkostninger, men marginalomkostninger, som er tæt på nul. For denne type virksomheder, er man i en eller anden udstrækning nødt til at tage højde for startomkostningerne og prise det ind i produktets endelige pris. På de meget store markeder, hvor man potentielt kan sælge til millionier/milliarder af mennesker bliver startomkostningerne dog så relativt små, at man defakto kan se bort fra dem. Det er f.eks. det man ser hos Google, Facebook og andre, der jo giver deres produkter væk og tjener penge på annoncer og andre indtægtskilder. Men i en Dansk sammenhæng kan man godt forestille sig, at markedet er så lille, at startomkostningerne bliver så relativt store, at det bliver sværere at arbejde med rene gratismodeller. Bedste hilsener, Peter
    1.
    December 22, 2012 at 12:41:25 pm, Deepika said:
    Hej Anna!Tack ff6r ditt blogginle4gg. Ke4nner helt klart igen mig. Tyckte inte alls det var se5 rgolit och mysigt att vara hemma hela dagarna och ke4nde mig ofta reducerad till att bara vara mamma och inte le4ngre vanliga Ida. c4r med blandade ke4nslor som jag nu inve4ntar ne4sta omge5ng av ff6re4ldraledighet.Kram.

    Skriv en kommentar til denne kommentar

    Dit navn:
    Din e-mail: